• Magazyn
  • Redakcja
  • Fundacja
  • Forum
  • Kontakt
niedziela, 20 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Logowanie
Magazyn SOC TECH LAB
  • Home
  • Aktywizm
  • Badania
    Młodzi 2025 – pokolenie zmiany, które domaga się głosu

    Młodzi 2025 – pokolenie zmiany, które domaga się głosu

    Newsy z social mediów, AI i upadek mediów tradycyjnych

    Newsy z social mediów, AI i upadek mediów tradycyjnych

    Przestrzeń obywatelska w Polsce wciąż zawężona

    Przestrzeń obywatelska w Polsce wciąż zawężona

    Więcej pieniędzy, mniej stabilności. Kondycja finansowa NGO po 2023

    Więcej pieniędzy, mniej stabilności. Kondycja finansowa NGO po 2023

  • Innowacje
    WOLĘ tu być – integracja, wsparcie i innowacja społeczna na warszawskiej Woli

    WOLĘ tu być – integracja, wsparcie i innowacja społeczna na warszawskiej Woli

    Innowacje i społeczna odpowiedzialność nauki

    Innowacje i społeczna odpowiedzialność nauki

    Przestrzeń przyjazna wiekowi

    Przestrzeń przyjazna wiekowi

    Okno na kulturę

    Okno na kulturę

    Cyfryzacja prac społecznych – przykład innowacji z Wrocławia

    Cyfryzacja prac społecznych – przykład innowacji z Wrocławia

    Kumple bez uprzedzeń

    Kumple bez uprzedzeń

    Trending Tags

    • Wykluczenie
    • Kultura
    • Edukacja
    • Włączanie
  • NGO
  • Partycypacja
  • Technologie
    • Wszystko
    • AI
    • CivicTech
    Cyberbezpieczeństwo partycypacji

    Cyberbezpieczeństwo partycypacji

    Sztuczna inteligencja w narzędziach partycypacji

    Sztuczna inteligencja w narzędziach partycypacji

    Sztuczna inteligencja i demokracja

    Sztuczna inteligencja i demokracja

    Jak Decidim łączy ruchy społeczne z kodem źródłowym

    Jak Decidim łączy ruchy społeczne z kodem źródłowym

    Platforma Decidim jako odpowiedź na kryzys demokracji

    Platforma Decidim jako odpowiedź na kryzys demokracji

    Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na demokrację – eksperyment Kreps-Krimer

    Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na demokrację – eksperyment Kreps-Krimer

    Trending Tags

    • Cyfrowy
    • Sztuczna inteligencja
    • Algorytmy
    • Zrównoważony rozwój
    • Dialog
    • Obywatel
  • Wydarzenia
    Konferencja Gender, Technology & Power

    Konferencja Gender, Technology & Power

    Green Digital Accessibility International Conference 2025

    Green Digital Accessibility International Conference 2025

    HumanTech Summit 2025

    HumanTech Summit 2025

    Festiwal SOC TECH LAB 2025

    Festiwal SOC TECH LAB 2025

  • Home
  • Aktywizm
  • Badania
    Młodzi 2025 – pokolenie zmiany, które domaga się głosu

    Młodzi 2025 – pokolenie zmiany, które domaga się głosu

    Newsy z social mediów, AI i upadek mediów tradycyjnych

    Newsy z social mediów, AI i upadek mediów tradycyjnych

    Przestrzeń obywatelska w Polsce wciąż zawężona

    Przestrzeń obywatelska w Polsce wciąż zawężona

    Więcej pieniędzy, mniej stabilności. Kondycja finansowa NGO po 2023

    Więcej pieniędzy, mniej stabilności. Kondycja finansowa NGO po 2023

  • Innowacje
    WOLĘ tu być – integracja, wsparcie i innowacja społeczna na warszawskiej Woli

    WOLĘ tu być – integracja, wsparcie i innowacja społeczna na warszawskiej Woli

    Innowacje i społeczna odpowiedzialność nauki

    Innowacje i społeczna odpowiedzialność nauki

    Przestrzeń przyjazna wiekowi

    Przestrzeń przyjazna wiekowi

    Okno na kulturę

    Okno na kulturę

    Cyfryzacja prac społecznych – przykład innowacji z Wrocławia

    Cyfryzacja prac społecznych – przykład innowacji z Wrocławia

    Kumple bez uprzedzeń

    Kumple bez uprzedzeń

    Trending Tags

    • Wykluczenie
    • Kultura
    • Edukacja
    • Włączanie
  • NGO
  • Partycypacja
  • Technologie
    • Wszystko
    • AI
    • CivicTech
    Cyberbezpieczeństwo partycypacji

    Cyberbezpieczeństwo partycypacji

    Sztuczna inteligencja w narzędziach partycypacji

    Sztuczna inteligencja w narzędziach partycypacji

    Sztuczna inteligencja i demokracja

    Sztuczna inteligencja i demokracja

    Jak Decidim łączy ruchy społeczne z kodem źródłowym

    Jak Decidim łączy ruchy społeczne z kodem źródłowym

    Platforma Decidim jako odpowiedź na kryzys demokracji

    Platforma Decidim jako odpowiedź na kryzys demokracji

    Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na demokrację – eksperyment Kreps-Krimer

    Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na demokrację – eksperyment Kreps-Krimer

    Trending Tags

    • Cyfrowy
    • Sztuczna inteligencja
    • Algorytmy
    • Zrównoważony rozwój
    • Dialog
    • Obywatel
  • Wydarzenia
    Konferencja Gender, Technology & Power

    Konferencja Gender, Technology & Power

    Green Digital Accessibility International Conference 2025

    Green Digital Accessibility International Conference 2025

    HumanTech Summit 2025

    HumanTech Summit 2025

    Festiwal SOC TECH LAB 2025

    Festiwal SOC TECH LAB 2025

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Magazyn SOC TECH LAB
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Home Badania

Newsy z social mediów, AI i upadek mediów tradycyjnych

Reuters Institute Digital News Report 2025

Redakcja by Redakcja
17/06/2025
Czas czytania - 5 min
0
Wspieraj Nas
Newsy z social mediów, AI i upadek mediów tradycyjnych
0
Share
44
Zobacz
FacebookLinkedinPinterest

Raport „Digital News Report 2025” opublikowany przez Reuters Institute rzuca nowe światło na gwałtowne zmiany w konsumpcji informacji na całym świecie. Dane pochodzące od niemal 100 tysięcy respondentów z 48 krajów, obejmujących ponad połowę populacji globu, pozwalają uchwycić nie tylko kierunki globalne, ale także głębsze mechanizmy przesuwania się opinii publicznej, technologii i modeli dostarczania wiadomości.

Tradycyjne media tracą wpływ, podczas gdy ekosystem informacyjny kształtowany przez media społecznościowe, wideo i osobowości internetowe dynamicznie się rozbudowuje.

Spadek zaangażowania odbiorców wobec klasycznych źródeł, takich jak telewizja, prasa drukowana czy portale informacyjne, nie jest już nowością, ale w roku 2025 trend ten uległ znacznemu przyspieszeniu. W Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy więcej obywateli zadeklarowało korzystanie z mediów społecznościowych i platform wideo jako głównego źródła informacji niż z telewizji (54% wobec 50%) oraz portali internetowych (48%). Ośmioletnia trajektoria ukazuje, że tzw. „Trump bump” z 2016 r., czyli wzrost zainteresowania tradycyjnymi mediami w odpowiedzi na polaryzację polityczną, nie powtórzył się. Obecnie tylko media społecznościowe i podcasty notują wzrosty zasięgu. Wzrost ten jest napędzany przede wszystkim przez młode grupy wiekowe – wśród osób w wieku 18-24 lata aż 54% wskazuje social media jako główne źródło informacji, co oznacza wzrost o 13 punktów procentowych rok do roku.

Wzrost znaczenia twórców treści i alternatywnych mediów to zjawisko o globalnym zasięgu. W USA aż 22% respondentów zetknęło się z treściami Joe Rogana w tygodniu po inauguracji prezydenckiej, a 14% widziało komentarze Tuckera Carlsona. W Europie wpływ młodych twórców widać szczególnie we Francji – Hugo Travers, znany jako HugoDécrypte, dociera do 22% młodych poniżej 35. roku życia, głównie poprzez YouTube i TikTok. W Tajlandii dominujący wpływ zyskują TikTokerzy tacy jak Pond on News, gromadzący milionowe audytorium dzięki krótkim, przystępnym podsumowaniom najważniejszych wydarzeń.

Rosnąca rola influencerów i twórców treści w dostarczaniu informacji zbiega się z ich postrzeganiem jako głównych źródeł dezinformacji. Globalnie aż 47% respondentów uważa, że to właśnie internetowe osobowości są najpoważniejszym zagrożeniem dla prawdziwych informacji. To wynik równy temu przypisywanemu politykom krajowym. Szczególnie wysokie obawy występują w Afryce, gdzie w Nigerii i Kenii wskaźniki te sięgają odpowiednio 58% i 59%. W USA i Hiszpanii największe zaniepokojenie budzą natomiast działania polityków, uznawanych za największe źródło fałszywych treści.

W tle tej transformacji informacyjnej rośnie znaczenie sztucznej inteligencji jako narzędzia zarówno tworzenia, jak i konsumpcji treści. Po raz pierwszy w badaniu odnotowano wykorzystywanie chatbotów AI jako źródła informacji. Aż 7% respondentów deklaruje regularne użycie tych narzędzi, a w grupie wiekowej poniżej 25 lat ten odsetek rośnie do 15%. Choć użytkownicy dostrzegają pozytywne aspekty personalizacji, streszczania i tłumaczenia wiadomości (odpowiednio 27%, 24% i 21%), to jednocześnie aż 18% nie ufa takim formom przekazu, a ogólna percepcja AI w kontekście newsów jest raczej sceptyczna. Oczekuje się, że sztuczna inteligencja przyczyni się do obniżenia kosztów produkcji (+29 pkt netto), ale jednocześnie uczyni wiadomości mniej wiarygodnymi (-18 pkt netto).

Zdaniem Reuters Institute, zjawisko unikania wiadomości, zarówno selektywne, jak i całkowite, utrzymuje się na wysokim poziomie, szczególnie wśród młodszych użytkowników. Z tego powodu redakcje szukają sposobów na uczynienie treści bardziej atrakcyjnymi wizualnie, co w połączeniu ze zmianami w algorytmach platform przyczynia się do eksplozji znaczenia formatów wideo. Aż 75% respondentów konsumuje wiadomości w formie wideo (wzrost z 67% w 2020 roku), a 65% wskazuje na konsumpcję „social video”, czyli treści informacyjnych publikowanych bezpośrednio w mediach społecznościowych. Platformy takie jak TikTok odnotowują wzrost zasięgu jako źródło wiadomości o kolejne 4 punkty procentowe, sięgając 49% w Tajlandii i 40% w Malezji. Jednocześnie są one uznawane, obok Facebooka, za najbardziej problematyczne źródła fałszywych treści.

Pomimo tych wszystkich zmian, zaufanie do wiadomości pozostaje stabilne i wynosi średnio 40% – poziom niezmienny od trzech lat, chociaż niższy niż w czasie pandemii COVID-19. Redakcje publiczne i uznane marki informacyjne wciąż pozostają najbardziej zaufanymi punktami odniesienia w weryfikowaniu faktów, co może stanowić nadzieję dla mediów tradycyjnych w świecie przepełnionym treściami niskiej jakości.

Równolegle trwa stagnacja w modelach subskrypcyjnych. W grupie 20 zamożnych krajów, tylko 18% respondentów płaci za dostęp do treści informacyjnych online. Najlepiej wypadają Norwegia (42%) i Szwecja (31%). Z kolei w USA wskaźnik wynosi 20%, podczas gdy w Grecji, Serbii i Chorwacji nie przekracza 7%. Pomimo wysiłków wydawców, konsumenci nadal preferują bezpłatne źródła, często nie odróżniając profesjonalnego dziennikarstwa od treści tworzonych przez influencerów.

Wszystkie te zmiany zachodzą w tempie nierównomiernym. W krajach takich jak Japonia, Niemcy czy Dania, o silnych tradycjach dziennikarskich, wpływ mediów społecznościowych jest znacznie mniejszy, a tradycyjne marki zachowują relatywną odporność. Jednak w większości państw świata, w tym w Polsce, presja ze strony alternatywnego ekosystemu medialnego, rozwój AI i spadające zaufanie do instytucji stają się wyzwaniem, wobec którego redakcje muszą na nowo przemyśleć swoją strategię, rolę i odpowiedzialność społeczną.

Tagi: Media
ShareSharePin

Powiązane treści

Młodzi 2025 – pokolenie zmiany, które domaga się głosu

Młodzi 2025 – pokolenie zmiany, które domaga się głosu

by Redakcja
26/06/2025
6

Młodzi Polacy chcą mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. Kluczową rolę do odegrania w wspieraniu ich zaangażowania obywatelskiego mają organizacje...

Przestrzeń obywatelska w Polsce wciąż zawężona

Przestrzeń obywatelska w Polsce wciąż zawężona

by Redakcja
17/06/2025
54

Mimo zmiany rządu i politycznych deklaracji otwartości, Polska wciąż znajduje się w grupie państw z zawężoną przestrzenią obywatelską. Raport Civic...

Więcej pieniędzy, mniej stabilności. Kondycja finansowa NGO po 2023

Więcej pieniędzy, mniej stabilności. Kondycja finansowa NGO po 2023

by Redakcja
16/06/2025
34

Choć przychody NGO rosną, większość z nich wciąż działa bez finansowego zabezpieczenia i stabilnych źródeł utrzymania. Finansowa niepewność pozostaje ich...

PARTYCYPACJA NA ŚWIECIE

  • Świat
AI w Zgromadzeniach Obywatelskich

AI w Zgromadzeniach Obywatelskich

25/03/2025
4
Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na demokrację – eksperyment Kreps-Krimer

Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na demokrację – eksperyment Kreps-Krimer

25/09/2024
10
Belgijski model partycypacji obywatelskiej – zagadnienia wybrane

Belgijski model partycypacji obywatelskiej – zagadnienia wybrane

28/04/2025
7

POLECANE

    O Nas

    Magazyn SOC TECH LAB

    To niezależne medium eksperckie prowadzone przez Fundację SOC TECH LAB. Jesteśmy miejscem, gdzie technologia spotyka wartości społeczne.

    Kategorie

    • AI (4)
    • Aktywizm (1)
    • Badania (12)
    • CivicTech (3)
    • Innowacje (6)
    • NGO (4)
    • Partycypacja (10)
    • Świat (10)
    • Technologie (4)
    • Wydarzenia (8)

    Tagi

    Algorytmy Cyberbezpieczeństwo Cyfrowy Demokracja Dialog Dostępność Edukacja Festiwal Innowacje społeczne Klimat Konkurs Kultura Media Mieszkańcy Obywatel Partycypacja Społeczeństwo obywatelskie Sztuczna inteligencja Trzeci sektor Wykluczenie Włączanie Zrównoważony rozwój

    Web Info

    • Mapa strony
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin serwisu
    • Polityka prywatności
    • Patronaty

    Newsletter

    Bądź na bieżąco i subskrybuj Nasz Newsletter. Informacje przesyłamy 2x na miesiąc.

    • Magazyn
    • Redakcja
    • Fundacja
    • Forum
    • Kontakt

    2024 - 2025 © Design & Service by SOC TECH LAB

    Witamy ponownie!

    lub

    Zaloguj się na swoje konto poniżej

    Zapomniałeś hasła?

    Odzyskaj swoje hasło

    Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, aby zresetować hasło.

    Zaloguj się

    Dodaj nową playlistę

    Brak wyników
    Zobacz wszystkie wyniki
    • Home
    • Aktywizm
    • Badania
    • Innowacje
    • NGO
    • Partycypacja
    • Technologie
    • Wydarzenia

    2024 - 2025 © Design & Service by SOC TECH LAB

    Czy na pewno chcesz odblokować ten post?
    Odblokuj lewą stronę : 0
    Czy na pewno chcesz anulować subskrypcję?